Kontrola STK je medzi vodičmi dávno známy výraz. Jedná sa o zákonnú povinnosť podrobiť vozidlo kontrole na špecializovanom pracovisku v pravidelných intervaloch. Tieto intervaly sa líšia podľa kategórií vozidiel. Prevádzkovateľ klasického osobného vozidla má povinnosť absolvovať technickú a emisnú kontrolu každé 2 roky s výnimkou nového vozidla, ktoré ide na prvú kontrolu STK po 4 rokoch. Ak Vás zaujímajú lehoty TK a EK jednodlivých kategórií vozidiel navštívte tento odkaz, kde sme o tom napísali podrobnejšie.
Práca technika STK
Samotná kontrola vozidla je proces, o ktorý sa stará vysoko kvalifikovaný personál. Kontrolní technici majú za sebou odborné skúšky, dokonale ovládajú znalosti o vozidlách, kontrolné metodiky a platnú legislatívu. Ich prácou je zistiť reálny stav vozidla a na základe informácií, ktoré získajú z kontroly rozhodnúť, či je takéto vozidlo spôsobilé, dočasne spôsobilé alebo nespôsobilé na premávku. Niektoré vozidlá, prejdú kontrolou hladko, iné bohužiaľ také šťastie nemajú.
Na našej stanici sa snažíme zákazníkovi pomôcť ako najviac vieme. Často krát na úkor času, ktorý zapríčiní meškanie nasledujúcich objednávok. Priamo na mieste vymeníme nefunkčné žiarovky, opakujeme merania poskytneme chýbajúce diely povinnej výbavy, no proste urobíme maximum avšak vždy v rámci platných normiem a zákonov.
Najčastejšie chyby a ako sa im vyhnúť
Našu chuť do práce a úsilie pomôcť nad rámec bežných úkonov nám vie v sekunde pokaziť ľahostajný prístup zákazníkov. Vozidlo, ktoré putuje na kontrolnú linku by totiž malo byť v “normálnom” stave. Netvrdíme, že by malo pred STK absolvovať profesionálne detailingové čistenie s hĺbkovým tepovaním, no malo by ísť na linku čisté v rámci možností a hlavne prázdne. Na prehliadku k doktorovi tiež nejde človek, ktorý sa niekoľko mesiacov neumyl.
- Znečistenie exteriéru – blato a iné hrubé nečistoty, ktoré znečisťujú kontrolnú linku. Čas stravený upratovaním linky po takomto vozidle zbytočne predlžuje čakanie ďalšieho zákazníka. Vozidlo pred kontrolou z ľahka opláchnite aspoň čistou vodou.
- Znečistenie interiéru – aj kontorlní technici sú len ľudia, a preto je naozaj trestuhodné pristaviť vozidlo, ktoré z vnútra vyzerá a zapácha ako žalúdok veľryby alebo skládka odpadu. Stačí vlhká handrička, vysávač a pár minút Vášho času.
- Plný batožinový priestor – je neprípustné aby technik na linke vykladal a nakladal 100kg cementu alebo sadu zimných pneumatík kým skontroluje rezervu, ktorá sa nechádza v kufri. Pred kontrolou vyložte z kufra zbytočnosti a rovno skontrolujte povinnú výbavu.
- Detské autosedačky – demontáž autosedačky pred kontrolou je záležitosť niekoľkých sekúnd, kontrolní technici toto gesto určite ocenia.
- Absencia predkontroly – stačí iba niekoľko minút vizuálnej kontroly pár dní pred kontolou. Vypálené žiarovky alebo nefunkčný stierač sú záležitosti, ktoré bez problémov dokážete opraviť doma a tým opäť pomôžete nielen sebe ale aj technikom a ostatným zákazníkom.
Úcta, rešpekt, zodpovednosť
Hoci sa to niektorým možno nezdá, práca kontrolného technika je mimoriadne náročná. Okrem toho, že technici musia ovládať enormné množstvo znalostí o automobiloch, kontrolné metodiky a legislatívu, ktorá sa neustále mení, nesú na pleciach obrovskú zodpovednosť. Zodpovednosť za ľudské zdravie a životy. Už neraz sa stalo, že technik na vozidle odhalil “na oko” skryté závažné chyby, ktoré by s určitosťou viedli skôr či neskôr k tragickej nehode. Takéto chyby sú odhalené len precíznou prácou a zodpovedným prístupom technika.
Podpor svojho technika STK!
Poznáte vo svojom okolí technika, s ktorým ste spokojný a chceli by ste ho podporiť v týchto neľahkých časoch? Zdieľajte tento článok na sociálnej sieti a označte Vášho obľúbeného technika. Technici na našej stanici sú aj v tomto krízovom období pripravený precízne skontrolovať Vaše vozidlo. Preto v mene všetkých technikov Vás žiadame nebuďťe k týmto ľuďom ľahostajný a na návštevu STK sa pripravte zodpovedne.